De App en de mobiele telefoon
Gebruikers geven bij het ontwikkelen van een nieuwe toepassing aan dat ze het liefst met een app op een smartphone werken; men hoeft dan voor de werkzaamheden niet een extra apparaat mee te nemen. Daarnaast is zo’n ‘mobieltje’ betrekkelijk goedkoop en vergt de software minder onderhoud in vergelijk met andere platforms.
De huidige generatie smartphones heeft veel processorkracht, veel meer werkgeheugen en opslagmogelijkheid. GPS, gyroscoop, camera en snelle internetverbinding zijn standaard geworden. De techniek geeft daarmee ruimte om volwassen toepassingen te bedenken.
Bij het werken in het veld is de behoefte aan een kaart groot. De ‘hardware’ staat toe dat je een database op je smartphone kunt installeren en dat je kaartmateriaal kunt opslaan (voor het geval van afwezigheid van of bij een trage verbinding met internet). Maar ook geeft het de mogelijkheid dat je de data die je invoert opslaat en pas later synchroniseert met een server.
Kaartgebruik en data invoer
Als een bestrijder onderweg is, moet hij eenvoudig de vangmiddelen weten te vinden die zijn uitgezet. Dus is een nauwkeurige kaart van de omgeving belangrijk.
Vervolgens moet hij zijn gegevens kunnen inzien en er gegevens aan toevoegen. Hij houdt in de app zijn uren bij en waar hij geweest is. En hij maakt melding van schade, waarbij hij tevens een foto kan maken en uploaden.
Data synchronisatie & backoffice
In het buitengebied is er niet altijd verbinding met internet. Dus worden de gegevens op de smartphone opgeslagen. Zo gauw als er internetverbinding tot stand komt, worden de gegevens verstuurd naar een server op internet. Deze server ontvangt data van alle bestrijders uit de regio. Op de server staat een (Web)GIS-applicatie waarin men gegevens kan aflezen en rapportages maken.
Vanuit deze serverapplicatie worden bepaalde gegevens verstuurd naar het landelijke registratie systeem van de Muskus- en Beverrattenbestrijding. Hierdoor vervallen veel administratieve werkzaamheden: voorheen werden al deze gegevens met de hand ingevoerd in het landelijke systeem nadat bestrijders hun ingevulde formulieren hadden ingeleverd op het secretariaat.
Een schademelding kan worden doorgezet naar een systeem voor waterbeheer (inspectie waterkeringen).
Punaises op een kaart
Niet overal werkt men al mobiel. Daar gaan bestrijders ’s morgens op pad met een grote kaart die op een stevige ondergrond is geplakt: gekleurde push-pins geven aan waar de vangmiddelen zijn uitgezet. Het verschil met de werkwijze met een app is groot.
Met de vele mogelijkheden die deze app biedt, kunnen we gerust stellen dat de GeoApp volwassen is geworden. Voor dit soort werkzaamheden in het buitengebied is de app op een smartphone een handzame vervanger van de ruggedised PDA of de handheld computer. Nu er ook smartphones op de markt zijn die in behoorlijk mate waterproof zijn, kun je er ook werkelijk mee het veld in.
Bij de app wordt een handleiding geleverd en worden indien nodig instructiebijeenkomsten georganiseerd. We nodigen u graag uit voor een gesprek of vrijblijvende demonstratie.
Voor meer informatie: bel 0317 421711 en vraag naar Sjaak Dieleman